Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

De 17 raadsplekken zijn verdeeld over zes partijen.

Burgerraadsleden ondersteunen de raadsleden. Elke fractie mag 6 burgerraadsleden afvaardigen.

Sinds 2 oktober 2017 is Judith Keijzers-Verschelling burgemeester van de gemeente Oirschot. De burgemeester is de voorzitter van de gemeenteraad.

De gemeenteraad beschikt over een eigen (kleine) ambtelijke organisatie: de raadsgriffie. De griffie ondersteunt en adviseert de raad over tal van zaken.


De griffie zorgt er voor dat het besluitvormingsproces van de raad zo optimaal mogelijk verloopt. Dat betekent van de ene kant dat ze verantwoordelijk is voor de logistieke ondersteuning van de raadsvergaderingen, raadsbijeenkomsten en het presidium. De agenda’s worden door de griffie opgesteld en stukken gecontroleerd op volledigheid. Van de andere kant is de griffie ervoor verantwoordelijk dat het besluitvormingsproces van tevoren helder in kaart wordt gebracht en de raad daar zo vroeg mogelijk in wordt betrokken. Daarbij bevordert zij ook dat de inwoners van de gemeente aan dit proces kunnen meedoen. De griffie is zo ook verbinding tussen binnen en buiten het gemeentehuis.
De griffie ondersteunt de raadsleden bij het gebruik van raadsinstrumenten: opstellen van initiatiefvoorstellen, amendementen, moties en het stellen van mondelinge en schriftelijke raadsvragen. Zij bewaakt dat deze ook daadwerkelijk door het college worden opgepakt. Verder verzorgt de griffie de communicatie van de gemeenteraad, zodat de positie en de handelingen van de raad ook in de samenleving zichtbaar zijn.

Wat doet de Rekenkamer?
De Rekenkamer ondersteunt de gemeenteraad bij zijn controlerende taak. Zo krijgen gemeenteraad en inwoners een goed beeld van hoe het geld wordt besteed en wat er terechtkomt van alle plannen. De Rekenkamer onderzoekt:

  • Doeltreffendheid: heeft de gemeente met haar beleid bereikt wat zij wil?
  • Doelmatigheid: heeft de gemeente het beschikbare geld goed besteed?
  • Rechtmatigheid: heeft de gemeente zich aan de regels en wetten gehouden?

Het is de bedoeling dat van de onderzoeken wordt geleerd en wordt bijgedragen aan verbetering en transparantie van het lokale bestuur.
De rekenkamer is een onafhankelijk orgaan. De rekenkamer kiest zelf wat ze onderzoekt.



Eén rekenkamer voor vier gemeenten
De gemeenten Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden werken samen. Dat betekent dat de leden van de Rekenkamer voor alle vier de gemeenten werken. Deze samenwerking bestaat sinds 1 januari 2024.



Samenstelling Rekenkamer


De heer Hein-Willem Vlemmix (voorzitter)
Nevenfuncties:
De heer Vlemmix is naast zijn voorzitterschap van de Rekenkamer ook senior business controller van de gemeente Eindhoven.
De heer Harry Smeets (plaatsvervangend voorzitter)
Nevenfuncties:
De heer Smeets is naast zijn lidmaatschap van de Rekenkamer ook strategisch adviseur/ beleidscontroller van de gemeente Venlo, voorzitter van de Rekenkamer van de gemeente Beesel, voorzitter van de Rekenkamer van de gemeente Overbetuwe, lid van de Rekenkamer van de gemeente Berg en Dal en lid van de gemeenteraad in de gemeente Heumen.



Contact
Secretariaat: griffie gemeente Bladel (griffie@bladel.nl / (0497) 361636)
Rekenkamer, Postbus 11, 5530 AA Bladel;

De Kempencommissie bereidt de besluitvorming voor van elke van de raden van de vijf Kempengemeenten met betrekking tot de vier expliciet aangegeven thema’s / taakgebieden:
• Verbonden Partijen & Samenwerkingsverbanden;
• Afvalinzameling;
• Recreatie en Toerisme;
• Milieu / Klimaatbeleid & Duurzaamheid.


Dit kunnen ook andere aan te wijzen thema’s/ besluitvormingstrajecten zijn indien elk van de raden daartoe zou besluiten.
De Kempencommissie vergadert circa 5x per jaar.