Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsbijeenkomst Openbaar

Inspreekmoment, Oirschots podium, LEA en Gebiedsvisie den Heuvel-Boterwijk

dinsdag 25 november 2025

20:00 - 23:00
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
Els Claassen
Toelichting

NB: de vermelde aanvangstijden op de sessieformulieren zijn een schatting. Sessies kunnen in de praktijk langer of korter duren. Wil je een sessie bijwonen of live volgen? Zorg dan dat je op tijd bent of inschakelt!

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    00:04:53 - 00:08:03 - Seat 2
  2. 2

    Een week voordat de gemeenteraad een besluit neemt over een onderwerp is er voor inwoners en organisaties uit Oirschot de mogelijkheid om in te spreken.
    Doordat de raad tijd heeft tussen inspraak en besluit kan er een zorgvuldige afweging gemaakt worden en kunnen er nog vragen gesteld worden.
    In totaal is er maximaal dertig minuten beschikbaar voor inwoners en organisatie uit Oirschot.


    Werkwijze:
    Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer van zes sprekers zijn.
    Er kan worden ingesproken over de agendapunten die op de agenda van de raadsvergadering van 2 en 9 december staan.
    Welke punten dat zijn, ziet voor 2 december hier en voor 9 december hier.


    Aanmelden of meer informatie?
    Aanmelden voor het inspreekrecht kan tot maandag 24 november 19:30 uur via griffie@oirschot.nl. Vermeld daarbij uw naam en over welk onderwerp u wenst in te spreken.
    Ook voor vragen of opmerkingen kunt u de griffie benaderen. Dat kan ook telefonisch via: (0499) 58 33 33 (vraag naar iemand van de griffie).

    00:06:23 - 00:08:03 - Seat 2
  3. 3

    De Adviesraad Zorg en Samenleving Oirschot (AZSO) bestaat uit zeven betrokken inwoners van de gemeente en brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Deze adviezen gaan over het beleid in het sociale domein, dus op het gebied van (arbeids)participatie, opvoeding, zelfontplooiing, sport, ontspanning, (passend) onderwijs, waarbij speciale aandacht is voor voor zieken, personen met een beperking, hulpbehoevenden, mantelzorgers, ouderen, jongeren, vluchtelingen en personen met een migratieachtergrond.
    De Adviesraad geeft graag meer bekendheid aan haar werkzaamheden bij de (burger)raadsleden en gebruikt daarvoor het Oirschots Podium.

    00:06:24 - 00:08:03 - Seat 2
    00:08:03 - 00:14:19 - Seat 20
    00:14:19 - 00:14:30 - Seat 2
    00:14:30 - 00:15:03 - Seat 4
    00:15:03 - 00:15:53 - Seat 20
    00:15:59 - 00:16:25 - Seat 5
    00:16:30 - 00:17:07 - Seat 20
    00:17:11 - 00:17:26 - Seat 10
    00:17:26 - 00:18:01 - Seat 20
    00:18:01 - 00:18:05 - Seat 2
    00:18:05 - 00:18:06 - Seat 10
    00:18:06 - 00:18:49 - Seat 20
    00:18:49 - 00:18:53 - Seat 2
    00:18:53 - 00:18:54 - Seat 20
    00:18:54 - 00:19:24 - Seat 15
    00:19:24 - 00:19:52 - Seat 20
    00:19:52 - 00:19:56 - Seat 2
    00:19:56 - 00:20:23 - Seat 16
    00:20:23 - 00:22:26 - Seat 20
    00:22:30 - 00:22:35 - Seat 2
    00:22:35 - 00:23:28 - Seat 19
    00:23:28 - 00:24:22 - Seat 20
    00:24:26 - 00:24:30 - Seat 2
    00:24:30 - 00:25:02 - Seat 7
    00:25:02 - 00:27:30 - Seat 20
    00:27:30 - 00:27:34 - Seat 2
    00:27:34 - 00:27:35 - Seat 20
    00:27:39 - 00:27:55 - Seat 4
    00:27:59 - 00:28:03 - Seat 2
    00:28:03 - 00:28:33 - Seat 13
    00:28:33 - 00:29:24 - Seat 20
    00:29:28 - 00:31:04 - Seat 2
  4. 4

    Dhr. Boer was op 21 oktober als inspreker te gast toen de raadsbijeenkomst het onderwerp De Stoelendans behandelde in een beeldvormende sessie. Hij maakte zijn opvattingen kenbaar over een raadsvoorstel over dat onderwerp en stelde bovendien een aantal vragen aan het college (zie bijlage 1). De antwoorden die het college gaf (zie bijlage 2) is voor dhr. Boer reden om nogmaals met de raad in gesprek te gaan over ‘cultuur & subsidies versus bestuurscultuur’.

    00:30:11 - 00:31:04 - Seat 2
    00:31:09 - 00:46:34 - Seat 20
    00:46:34 - 00:46:51 - Seat 2
    00:46:51 - 00:47:30 - Seat 4
    00:47:30 - 00:47:34 - Seat 20
    00:47:34 - 00:47:38 - Seat 2
    00:47:38 - 00:47:45 - Seat 20
    00:47:45 - 00:47:49 - Seat 2
    00:47:53 - 00:47:59 - Seat 2
    00:47:59 - 00:48:36 - Seat 19
    00:48:41 - 00:48:44 - Seat 2
    00:48:44 - 00:49:02 - Seat 16
    00:49:02 - 00:49:12 - Seat 20
    00:49:12 - 00:49:49 - Seat 2
    00:49:49 - 00:49:56 - Seat 20
    00:50:00 - 00:50:15 - Seat 2
  5. 5

    Aanleiding:
    De raad heeft aangegeven in gesprek te willen gaan met de wethouder over de inhoud van de nieuwe LEA voor 2026-2029, naar aanleiding van de beantwoording van de raadsvragen over de betrokkenheid bij de LEA (d.d. 11 februari jl.)


    Eerdere besluitvorming en bespreking
    - Beantwoording (d.d. 11 februari 2025) van de ingediende raadsvraag van D66 op 20 december 2024.

    00:50:14 - 00:50:15 - Seat 2
    00:56:36 - 00:58:12 - Seat 2
    00:58:20 - 00:59:18 - Seat 20
    00:59:28 - 01:02:41 - Seat 20
    01:02:41 - 01:02:45 - Seat 2
    01:02:45 - 01:02:49 - Seat 20
    01:02:49 - 01:02:53 - Seat 2
    01:02:53 - 01:03:25 - Seat 16
    01:03:25 - 01:05:46 - Seat 20
    01:05:46 - 01:05:50 - Seat 2
    01:05:50 - 01:06:59 - Seat 4
    01:06:59 - 01:16:57 - Seat 20
    01:16:57 - 01:17:04 - Seat 2
    01:17:04 - 01:19:29 - Seat 16
    01:19:29 - 01:19:41 - Seat 2
    01:19:41 - 01:20:12 - Seat 3
    01:20:19 - 01:20:23 - Seat 2
    01:20:23 - 01:21:08 - Seat 15
    01:21:08 - 01:21:20 - Seat 2
    01:21:20 - 01:21:51 - Seat 7
    01:21:51 - 01:21:57 - Seat 2
    01:21:57 - 01:22:06 - Seat 4
    01:22:10 - 01:22:21 - Seat 2
    01:22:21 - 01:23:09 - Seat 26
    01:23:14 - 01:23:53 - Seat 24
    01:23:58 - 01:24:05 - Seat 26
    01:24:10 - 01:24:33 - Seat 25
    01:24:33 - 01:24:53 - Seat 16
    01:24:57 - 01:25:02 - Seat 25
    01:25:02 - 01:25:06 - Seat 2
    01:25:06 - 01:25:17 - Seat 16
    01:25:17 - 01:25:21 - Seat 25
    01:25:21 - 01:26:25 - Seat 26
    01:26:25 - 01:26:29 - Seat 2
    01:26:29 - 01:26:43 - Seat 26
    01:26:43 - 01:27:15 - Seat 24
    01:27:15 - 01:27:19 - Seat 2
    01:27:19 - 01:27:40 - Seat 16
    01:27:40 - 01:28:32 - Seat 24
    01:28:37 - 01:28:38 - Seat 16
    01:28:38 - 01:28:42 - Seat 2
    01:28:42 - 01:28:51 - Seat 16
    01:28:51 - 01:28:55 - Seat 2
    01:28:55 - 01:29:38 - Seat 26
    01:29:42 - 01:29:52 - Seat 25
    01:29:58 - 01:30:05 - Seat 4
    01:30:05 - 01:30:14 - Seat 2
    01:30:14 - 01:30:58 - Seat 26
    01:30:58 - 01:31:08 - Seat 2
    01:31:13 - 01:31:28 - Seat 16
    01:31:28 - 01:31:32 - Seat 2
    01:31:32 - 01:31:54 - Seat 5
    01:31:54 - 01:32:11 - Seat 4
    01:32:11 - 01:32:17 - Seat 2
    01:32:17 - 01:32:35 - Seat 9
    01:32:40 - 01:32:47 - Seat 15
    01:32:51 - 01:32:56 - Seat 2
    01:32:56 - 01:33:16 - Seat 26
    01:33:20 - 01:33:42 - Seat 2
    01:41:53 - 01:43:58 - Seat 2
  6. 6

    Aanleiding:
    Vanuit de vraag van de provincie om rond, diep en breed te kijken voor het gebied Boterwijk Den Heuvel is er enige tijd geleden participatie geweest. U bent als raad daar ook over bijgepraat. Vanuit de participatie kwamen een aantal aandachtspunten die mee zijn gegeven. Twee belangrijke bevindingen waren de geluidscontouren van de snelweg en het bouwen tot het zandpad. Hier zijn we als gemeente mee aan de slag gegaan. Er is onderzocht of we op de huidige brug geluidsschermen konden plaatsen. Helaas bleek dit niet het geval. De brug is daar niet sterk genoeg voor. Er zou dan een constructie voor moeten komen, maar dat was te kostbaar. Ondanks dat het project daardoor in de koelkast belanden, hebben we het expres niet in de vriezer gezet, kortom we zijn verder gaan tekenen en rekenen. Met LOS en onze planeconoom zijn er verschillende schetsen gemaakt om te kijken of we het project haalbaar konden maken, zonder richting het zandpad te gaan. We hebben verdicht, creatieve ideeën bedacht rondom parkeren etc etc. Maar helaas bleek alles te duur met dusdanige tekorten dat het allemaal niet haalbaar was. Hierdoor kwamen we maar tot één conclusie; bouwen tot het zandpad bleek dus echt nodig. En nogmaals voor de goede orde, we hebben dit gedaan met een realistische grondprijs en zonder de projectontwikkelaar, echt een onafhankelijk onderzoek van onszelf. We werken dus toe dat het participatieplan een masterplan gaat worden. Belangrijk is dat we de Leeuwerikstraat willen toevoegen in het masterplan. In de participatie is deze niet meegenomen destijds, omdat daar de focus niet lag. Toch vonden we dat dit wel een onderdeel hoort te zijn van het vast te stellen masterplan. Daarom zal ook hierover een vraag aan jullie als raad worden gesteld.


    Eerdere besluitvorming en bespreking
    - Bijpraten Boterwijk Den Heuvel na participatie 7 november 2023 
    - Bijpraten 21 oktober 2025

    01:43:24 - 01:43:58 - Seat 2
    01:44:04 - 01:45:53 - Seat 20
    01:45:57 - 01:46:04 - Seat 2
    01:46:04 - 01:46:51 - Seat 19
    01:46:51 - 01:46:55 - Seat 2
    01:46:55 - 01:47:37 - Seat 16
    01:47:37 - 01:47:43 - Seat 2
    01:47:43 - 01:48:18 - Seat 13
    01:48:18 - 01:48:22 - Seat 2
    01:48:26 - 01:49:02 - Seat 3
    01:49:02 - 01:49:05 - Seat 2
    01:49:05 - 01:50:38 - Seat 5
    01:50:38 - 01:50:51 - Seat 2
    01:50:51 - 01:51:43 - Seat 10
    01:51:43 - 01:51:51 - Seat 2
    01:51:51 - 01:52:10 - Seat 10
    01:52:10 - 01:52:14 - Seat 2
    01:52:14 - 01:52:26 - Seat 5
    01:52:26 - 01:52:33 - Seat 2
    01:52:33 - 01:52:41 - Seat 10
    01:52:41 - 01:52:44 - Seat 2
    01:52:44 - 01:53:36 - Seat 19
    01:53:36 - 01:53:41 - Seat 2
    01:53:41 - 01:54:22 - Seat 3
    01:54:22 - 01:54:26 - Seat 2
    01:54:26 - 01:54:47 - Seat 13
    01:54:47 - 01:54:51 - Seat 2
    01:54:51 - 01:55:38 - Seat 5
    01:55:38 - 01:55:48 - Seat 2
    01:55:48 - 01:56:13 - Seat 19
    01:56:13 - 01:56:17 - Seat 2
    01:56:17 - 01:56:52 - Seat 9
    01:56:56 - 01:57:08 - Seat 5
    01:57:08 - 01:57:22 - Seat 9
    01:57:26 - 01:58:01 - Seat 2
    01:58:01 - 01:59:26 - Seat 23
    01:59:31 - 01:59:43 - Seat 2
    01:59:43 - 02:00:41 - Seat 20
    02:00:44 - 02:00:51 - Seat 2
    02:00:51 - 02:01:29 - Seat 9
    02:01:29 - 02:01:37 - Seat 2
    02:01:37 - 02:01:56 - Seat 9
    02:02:00 - 02:02:04 - Seat 2
    02:02:04 - 02:02:27 - Seat 19
    02:02:27 - 02:02:33 - Seat 2
    02:02:33 - 02:03:17 - Seat 13
    02:03:17 - 02:03:20 - Seat 2
    02:03:20 - 02:03:50 - Seat 13
    02:03:50 - 02:04:17 - Seat 2
    02:04:17 - 02:05:03 - Seat 23
    02:05:03 - 02:05:09 - Seat 2
    02:05:09 - 02:05:45 - Seat 16
    02:05:45 - 02:05:52 - Seat 2
    02:05:52 - 02:07:02 - Seat 5
    02:07:02 - 02:07:21 - Seat 2
    02:07:21 - 02:07:42 - Seat 9
    02:07:50 - 02:08:25 - Seat 3
    02:08:25 - 02:08:29 - Seat 2
    02:08:38 - 02:08:49 - Seat 16
    02:08:54 - 02:08:58 - Seat 2
    02:08:58 - 02:09:09 - Seat 3
    02:09:14 - 02:09:44 - Seat 2
    02:09:44 - 02:10:37 - Seat 23
    02:10:37 - 02:10:41 - Seat 2
    02:10:41 - 02:10:54 - Seat 17
    02:10:58 - 02:11:17 - Seat 23
    02:11:21 - 02:11:35 - Seat 2
    02:11:39 - 02:12:18 - Seat 20
    02:12:25 - 02:12:29 - Seat 2
    02:12:29 - 02:13:16 - Seat 19
    02:13:16 - 02:13:20 - Seat 2
    02:13:20 - 02:13:40 - Seat 9
    02:13:45 - 02:13:49 - Seat 2
    02:13:49 - 02:14:22 - Seat 13
    02:14:22 - 02:14:29 - Seat 2
    02:14:29 - 02:16:16 - Seat 5
    02:16:16 - 02:16:25 - Seat 2
    02:16:25 - 02:17:33 - Seat 16
    02:17:37 - 02:17:47 - Seat 2
    02:17:47 - 02:18:52 - Seat 3
    02:18:52 - 02:19:07 - Seat 2
    02:19:07 - 02:20:06 - Seat 13
    02:20:10 - 02:20:46 - Seat 2
    02:20:46 - 02:22:06 - Seat 26
    02:22:06 - 02:22:15 - Seat 2
    02:22:15 - 02:22:46 - Seat 5
    02:22:46 - 02:22:51 - Seat 2
    02:22:51 - 02:24:31 - Seat 26
    02:24:31 - 02:24:37 - Seat 2
    02:24:37 - 02:25:24 - Seat 23
    02:25:24 - 02:25:52 - Seat 2
  7. 7

    02:25:42 - 02:25:52 - Seat 2