Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

dinsdag 3 september 2024

20:00 - 21:30
Locatie

Commissiekamer beneden

Voorzitter
Judith Keijzers-Verschelling

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststelling agenda
  2. 1.A

    Het college is tijdens vergaderingen van het presidium niet vertegenwoordigd, maar bij verschillende onderwerpen zou dit van toegevoegde waarde kunnen zijn. Inbreng door of namens het college is gewenst als de raad spreekt over de planning en inrichting van raadsbijeenkomsten en de planning van raadsvoorstellen.
    Op 4 juli j.l., tijdens het extra overleg van het presidium, heeft de gemeentesecretaris namens het college inbreng geleverd. Zowel de voorzitter als de secretaris als de griffier is deze inbreng goed bevallen. Voorgesteld wordt daarom voortaan bij iedere vergadering plek aan tafel in te ruimen voor de secretaris.


    Vraag aan presidium:
    Hoe staat het presidium tegenover deze suggestie?

  3. 2
    Mededelingen
  4. 3

    Voorstel aan presidium:
    1. de besluitenlijst van 28 mei vast te stellen
    2. de besluitenlijst van 4 juli 2024 vast te stellen
    3. de actiepuntenlijst door te nemen


    Actiepunten presidium (doorgehaald is afgewerkt)
    Nr Datum Actiepunt Actie door Afgerond voor
    7. 9-1-2024 Opschonen lijsten met moties en toezeggingen in overleg met bestuursadviseur Griffier 3-9-2024
    18. 28-5-2024 Afwijzen verzoek werkbezoek Zon en Leven Griffier 7-6-2024
    19. 28-5-2024 ODZOB on tour inplannen op reguliere vergaderavond Griffier 3-9-2024
    20. 28-5-2024 Werkbezoek Odulphusstraat e.o. afwijzen Griffier 7-6-2024
    21. 28-5-2024 Brede beschouwing APV toevoegen aan raadsplanning Griffier 1-10-2024
    22. 28-5-2024 Opleidingengids raadsleden verspreiden onder (burger)raadsleden Griffier 11-6-2024

    Ad. 7: dit is op de agenda opgenomen als agendapunt 6;
    Ad. 18: dit is gecommuniceerd naar betrokkene
    Ad. 19: ODZOB wenst dit te verdagen naar januari (regulier moment 'verdieping GR'en)
    Ad. 20: dit is gecommuniceerd naar betrokkene
    Ad. 21: staat op de raadsplanning, in september wordt het verzoek geconcretiseerd door fractie D66. Afdoeningsdatum verzet naar 1-10
    Ad. 22: is verspreid in juni


    Opmerking naar aanleiding van verslag 28 mei:
    - het vergaderschema voor 2025 is op twee punten gewijzigd:
    I. De door het ministerie geadviseerde voorjaarsvakantie valt niet samen met Carnaval. Hierdoor was de recesweek niet goed ingepland. Dit is nu hersteld. 
    II. De vergadervrije dinsdag in juni in verband met het VNG-congres is op dinsdag 17 juni. Dit was op 28 mei nog niet bekend.


    Het actuele vergaderrooster is gepubliceerd op iBabs.

  5. 4
    Vaststellen agenda besluitvormende raadsvergadering van dinsdag 24 september
  6. 4.A
    Hamerstukken (geen debat verwacht tot besluitvorming)
  7. 4.A.1

    NB: het raadsvoorstel voor deze toelating is nog niet klaar. Het is op dit moment nog niet bekend wie de opvolger van Paul van den Biggelaar wordt.


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. De raadsleden Peeters, Van Loon en Wemelsfelder te benoemen als lid van de commissie voor onderzoek van de geloofsbrieven, als bedoeld in artikel 6 van het Reglement van Orde gemeenteraad Oirschot per 8-6-2023 en deze commissie te belasten met het onderzoek naar:

    • de toelaatbaarheid van XXX als lid van de raad;
    • de benoembaarheid van dhr. P.T. van den Biggelaar als wethouder;
    • de benoembaarheid van dhr. F.G.W.M. van Krieken als burgerraadslid.
      2. XXX toe te laten als lid van de raad.
  8. 4.A.2

    De initiatiefnemer stelt voor:


    Dhr. P.T. van den Biggelaar (Paul), geboren 11 oktober 1983 te benoemen tot wethouder, met een tijdsbestedingsnorm van 100% (1,0 fte).

  9. 4.A.3

    NB: het raadsvoorstel is nog niet klaar. Dit wordt gepubliceerd als duidelijk is wie wordt toegevoegd aan de voorzitterspool.


    Het presidium stelt de raad voor:


    - Daan Goutziers te benoemen als lid van de vertrouwenscommissie;
    - Daan Goutziers aan te wijzen als lid van de werkgroep 'Oirschot de toekomst in';
    - XXX aan te wijzen als technisch voorzitter van raadsbijeenkomsten

  10. 4.A.4

    De initiatiefnemer stelt de raad voor:


    - Dhr. F.G.W.M. van Krieken (Frans) te benoemen als burgerraadslid.

  11. 4.A.5

    NB: het presidium is afzender van dit raadsvoorstel. Zie het memo voor te bespreken vragen.


    Het presidium stelt de raad voor:


    1. De Verordening rechtspositie wethouders, raads- en burgerraadsleden gemeente Oirschot 2018 in te trekken



    2. De Verordening rechtspositie raads- en burgerraadsleden Oirschot 2024 vast te stellen.

  12. 4.A.6

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    - In te trekken de opgelegde voorkeursrechten op de percelen D4857, D5248, D5203, D5249, D4793, D3295, N309 en N310, en eigenaren hiervan in kennis stellen.

  13. 4.B
    Bespreekstukken (wel debat verwacht tot besluitvorming)
  14. 4.B.1

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. De tweede bestuursrapportage (burap) 2024 vast te stellen waarmee ook ingestemd wordt met:
           - afwijkingen op de budgetten;
           - mutaties in de reserves;
           - verhoging van het budget voor subsidies voor verduurzaming van gemeentelijke monumenten met €50.000,- in 2024.


    2. De bijbehorende begrotingswijziging 24014 vast te stellen.

  15. 4.B.2

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    - Toestemming te verlenen aan het college van de gemeente Oirschot om in te stemmen met het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst Regionale Mobiliteit.

  16. 4.B.3

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. De 'Verordening Starterslening gemeente Oirschot 2024' vast te stellen en daarmee de starterslening opnieuw in te voeren in de gemeente Oirschot;



    2. Een bedrag van € 2.500.000 ter beschikking te stellen aan het SVn, waarmee het SVn confrom de vastgestelde 'Verordening Starterslening gemeente Oirschot 2024' startersleningen kan verstrekken. 



    3. De 'voorziening startersleningen' die van toepassing is op de tot 1 januari 2018 geldende 'Verordening Starterslening gemeente Oirschot 2016' op te heffen;



    4. De begrotingswijziging 24015 vast te stellen.

  17. 4.B.4

  18. 4.B.5

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. In te stemmen met het beleidsplan Participeren en Meedoen Oirschot 2024-2028.


    2. Het beleidsplan De Participatiewet in Oirschot “Samen aan de slag” gepubliceerd op 17-07 2018 in te trekken.

  19. 4.B.6

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. Een gedeelte van de OZB voor sportclubs en andere organisaties met een maatschappelijke /socialiserende functie over het (belasting)jaar 2024 te compenseren.



    2. De compensatie te baseren op het overzicht dat voor 2023 is gebruikt, waarbij voor 2024 wordt onderzocht of aan dat overzicht nog andere instellingen toegevoegd moeten worden.



    3. De compensatie te baseren op het verschil tussen de berekende OZB bij toepassing van het tarief voor niet-woningen versus het tarief voor woningen.



    4. De financiële gevolgen van de compensatie mee te nemen in de 3e burap 2024.



    5. Voor deze compensatie de verordening OZB niet aan te passen.

  20. 4.B.7

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    - In te stemmen met de aankoop van woningen en grond Gasthuisstraat 29 en Sint-Jorisstraat 2 te Oirschot

  21. 5.A

    Een inwoner wenst gebruik te maken van het Oirschots Podium over het onderwerp 'Tijdelijke huisvesting'.


    Voorgesteld wordt dit te doen tijdens de raadsbijeenkomst op 17 september, aansluitend op het B&W-informatieuurtje (en dus deels overlappend met het inspreken over onderwerpen op de agenda van de raadsvergadering).


    Stemt u in met dit verzoek en deze planning?

  22. 5.B

    Dhr. Peeters (CDA) heeft bij de griffie kenbaar gemaakt binnenkort aandacht te willen schenken aan de actuele stand van zaken A58 en de lobby daaromtrent. Hij wenst in overleg met het presidium tot agendering op een raadsbijeenkomst te komen.
    Het college heeft te kennen gegeven dat over dit onderwerp naar alle waarschijnlijkheid een voorstel aan de raad wordt gedaan dat kan worden behandeld in de vergadering van dinsdag 5 november. 


    Gezien het belang en de politieke lading van het onderwerp (en de beschikbare ruimte op die avond) wordt voorgesteld op de agenda van de raadsbijeenkomst van 1 oktober 60 minuten te reserveren voor oordeelsvorming over dit onderwerp. Als het college erin slaagt een raadsvoorstel vast te stellen voor genoemde raadsvergadering, dan is dit voorstel uiterlijk donderdag 26 september beschikbaar voor de leden van de raad. Daarmee heeft de raad een aantal dagen de tijd om het voorstel te doorgronden voorafgaand aan de oordeelsvorming.


    Stemt het presidium in met dit voorstel?

  23. 6

    Er is een lange lijst met openstaande moties en toezeggingen. In de vergadering van 9 januari 2024 is daarom gesproken over een opschoonactie voor moties en toezeggingen. 
    Daarnaast is in het presidium ook gevraagd om verbeteringen in het proces van registratie, monitoring en afdoening van moties en toezeggingen.


    Openstaande moties en toezeggingen
    In bijlage 1 is een overzicht van openstaande moties opgenomen, in bijlage 2 een overzicht van openstaande toezeggingen.
    In beide overzichten zijn regels groen gemaakt. Van deze items is het college van mening dat deze afgewerkt zijn. Hoe ze zijn afgehandeld, leest u in de kolom 'Stand van zaken'.
    De overige regels staan nog open.


    Nieuwe werkwijze
    In bijlage 3 is een voorstel voor een nieuwe werkwijze voor moties en toezeggingen opgenomen.
    Als u instemt met de nieuwe werkwijze zullen voor het volgende presidium alle openstaande items voorzien worden van een verwachte datum van afhandeling. Deze liggen dan opnieuw voor aan het presidium.


    Vragen aan presidium
    1. Stemt u ermee in de groen gekleurde moties en toezeggingen als afgedaan te beschouwen (zie bijlage 1 en 2)?
    2. Stemt u in met de beschreven nieuwe werkwijze (bijlage 3)?

  24. 7

    In bijgaand memo zijn conceptafspraken over de aanloop naar en het verloop van de begrotingsvergadering op 12 november opgenomen. De vraag aan het presidium staat in het memo.

  25. 8

    Zie bijgaand memo

  26. 9

    De ambtelijk secretaris van de Rekenkamer heeft gevraagd onderwerpen aan te dragen voor het onderzoeksprogramma 2025.
    Aangeleverde onderzoeksonderwerpen worden besproken in de Klankbordgroep Rekenkamer Kempengemeenten op 19 september.


    Ook na het overleg van het presidium kunnen onderwerpen worden aangeleverd bij de griffie (tot 13 september).

  27. 10

    Tijdens deze vergadering van het presidium blikken we terug op:


    Raadsbijeenkomst 28 mei
    Deze bijeenkomst stond volledig in het teken van oordeelsvorming over het Centrumplan Oirschot.


    Raadsbijeenkomst 11 juni

    • B&W infouurtje
    • Oirschots Podium werkgroep AED Oirschot 
    • Rekenkameronderzoek Ondermijning
    • Raadsvergadering 18 juni
    • Centrumplan
    • Eerste Burap
    • Rekenkameronderzoek ondermijning

    Raadsuitje 28 juni

    • Bezoeken aan bouwprojecten Nieuwstraat en Hof van Solms
    • Rondleiding en barbecue Van de Oirsprong

    Raadsvergadering 1 juli

    • Jaarstukken
    • (Motie van treurnis) over Koersnota
    • Motie vreemd: mantelwonen
  28. 11

    • Raadsinformatiebrieven
    • Raadsvragen
  29. 12
    Rondvraag en sluiting