Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

Voorbereiding agenda's komende raadsbijeenkomsten

dinsdag 9 april 2024

21:15 - 22:30
Locatie

Commissiekamer beneden

Voorzitter
Judith Keijzers-Verschelling
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststelling agenda
  2. 2
    Mededelingen
  3. 3

    Openstaande actiepunten:


    Actiepunten presidium (doorgehaald is afgewerkt)
    Nr Datum Actiepunt Actie door Afgerond voor
    7. 9-1-2024 Opschonen lijsten met moties en toezeggingen in overleg met bestuursadviseur Griffier 9-4-2024
    10. 9-1-2024 Advies over wijze van consultatie over strategische grondaankopen Griffier 31-01-2024
    14. 12-3-2024 Nieuw advies consultatie grondaankopen Joep van de Ven 4-4-2024
    15. 12-3-2024 Herprogrammeren toegangsdruppel raadsleden Griffier 9-4-2024

    Ad. 7: Het resultaat van deze actie is opgenomen onder agendapunt 13
    Ad. 14: zie agendapunt 7
    Ad. 15: De toegangsdruppels worden anders geprogrammeerd. Raads- en burgerraadsleden kunnen na aanpassing gebruik maken van de personeelsingang (via de fietsenstalling). Op deze manier kan men zonder tussenkomst van een baliemedewerker bij de griffie komen. Deze wijziging gaat in per 15 april.

  4. 4
    Vaststellen agenda besluitvormende raadsvergadering van 21 mei 2024
  5. 4.A
    Hamerstukken (geen debat verwacht tot besluitvorming)
  6. 4.A.1

  7. 4.A.2

  8. 4.A.3

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. In te stemmen met het treffen van de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven, conform bijgevoegde ontwerpregeling.
    2. Toestemming te verlenen aan het college voor het treffen van de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling, conform bijgevoegde ontwerpregeling.
    3. Anticiperend op de inwerkingtreding van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven kennis te nemen van de voorgenomen aanpassingen van het Statuut Overlegorganen Metropoolregio Eindhoven.

  9. 4.A.4

    Het college stelt de raad voor:


    1. Kennis te nemen van de reactienota op de ingediende zienswijzen en de doorgevoerde tekstaanpassingen in de definitieve ontwerpregeling Gemeenschappelijke regeling ODZOB 2024.
    2. Toestemming te verlenen aan het college tot vaststelling van de nieuwe Gemeenschappelijke regeling ODZOB 2024.

  10. 4.A.5
    Zienswijze begroting WSD 2025 (raadsvoorstel nog niet beschikbaar)
  11. 4.A.6

    NB: het presidium is de afzender van dit raadsvoorstel. Stemt het presidium in met dit voorstel?



    Het presidium stelt de raad voor:


    1. Gelezen dat het college (cf. art 147a) geen wensen en bedenkingen heeft bij dit voorstel het bijgevoegde voorlopig normenkader 2024 vast te stellen.

  12. 4.B
    Bespreekstukken (wel debat verwacht tot besluitvorming)
  13. 4.B.1
    Kindcentrum de Vliertuin: budget (raadsvoorstel wordt do 11-04 gepubliceerd)
  14. 4.B.2

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. In te stemmen met de 'Nota zienswijzen en ambtshalve wijziging ontwerpbestemmingsplan Kindcentrum de Vliertuin Middelbeers'; 
    2. Het bestemmingsplan ‘Kindcentrum de Vliertuin’' met identificatienummer NL.IMRO.0823.BPMIKCDEVLIERTUIN-ONTW overeenkomstig artikel 3.8 Wro gewijzigd vast te stellen 
    3. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant te verzoeken om de vaststelling eerder te mogen bekendmaken.

  15. 5

    Zie bijgaand overzicht van raadsbijeenkomsten tot aan de zomervakantie.


    Welke opmerkingen heeft het presidium hierbij?

  16. 5.A

    Het presidium besprak op 12 maart de planning voor het dossier Centrumplan. Gekozen is voor inspreken op 7 mei en voor een opiniërende sessie op 28 mei. Na de vorige vergadering van het presidium heeft Fons Peeters aangegeven dat hij het nuttig vindt om voorafgaand aan 28 mei een goede toelichting op het voorstel te ontvangen van het college. Hij deed de suggestie dit te combineren met de inspraak op 7 mei.
    Het is goed om vooraf afspraken te maken over de opzet van de raadsbijeenkomsten op 7 en 28 mei. Dan weten de voorzitters van en deelnemers aan beide bijeenkomsten hoe ze zich moeten voorbereiden.


    Dinsdag 7 mei: beeldvorming (inspraak en toelichting)
    Op de agenda van deze raadsbijeenkomst is 2 uur voor dit onderwerp gereserveerd: 60 minuten voor insprekers en 60 minuten voor het college.
    Voorgesteld wordt eerst het woord aan insprekers te geven en daarna aan het college.


    Het inspreken kan verlopen volgens het bekende stramien. Dat betekent vijf minuten spreektijd met aansluitend vragen vanuit de (burger)raadsleden.
    Tijdens deze raadsbijeenkomst halen (burger)raadsleden vooral op. Ze laden zich met beelden, informatie, opvattingen en argumenten. Daarbij past vooral een vragende en onderzoekende houding. Dit is nog niet het moment waarop de raad zijn eigen mening over het voorstel kenbaar maakt. Hierbij is een vergaderorde van vraag (zowel technisch als politiek) en (direct) antwoord het meest passend. Er zijn daarbij geen spreektermijnen of -rondes.
    Betogen van (burger)raadsleden zijn minder goed passend bij deze fase.
    Stemt het presidium in met deze opzet? Is er nog iets nodig vanuit de griffie om dit ook breed binnen de fracties kenbaar te maken?


    Dinsdag 28 mei
    Er is in het presidium gevraagd om een separate oordeelsvormende sessie op 28 mei. Oordeelsvorming is volgens het Reglement van Orde 'gericht op het voorbereiden van de besluitvorming door middel van het uitwisselen van en doorvragen op argumenten om tot een goede weging te komen van voor- en nadelen betreffende het voorstel of onderwerp'. Het Reglement geeft geen vaste opzet van dit type bijeenkomst. Dat betekent dat er op maat afspraken over gemaakt kunnen worden. Hieronder twee mogelijke opzetten:
    Opzet A: de methode met spreektermijnen, zoals we die kennen uit de besluitvormende raadsvergadering. Sprekers richten zich één voor één met een standpunt tot elkaar (en het college), waarna het college reageert en ruimte is voor een tweede termijn. Om het onderling debat wat meer te stimuleren kan ervoor worden gekozen interrupties ook in de eerste termijn toe te staan. Het is aan de voorzitter om toezeggingen te herkennen en herhalen en het debat tot eventuele conclusies te leiden. Men spreekt vanaf het spreekgestoelte en er staan interruptiemicrofoons. Deze opzet is bekend en daarom makkelijk in te zetten. De opzet loopt wel het risico in de raadsvergadering van juni een reprise te krijgen.


    Opzet B: Aan het begin van de sessie (of eventueel: voorafgaand door de griffie) wordt bij de fracties uitgevraagd over welke thema's, onderwerpen men het debat wil aangaan. Na de inventarisatie zijn deze thema's één voor één aan bod. Per thema leidt één van de (burger)raadsleden het debat kort in (max 1,5 minuut). Dat is altijd iemand van een fractie die het thema aanhangig heeft gemaakt. Daarna reageren anderen binnen hetzelfde thema en hebben zo hun inbreng. Er kunnen meer aspecten binnen hetzelfde thema worden ingebracht; eventueel wordt binnen het thema meerdere kern aangelegd. De voorzitter constateert op enig moment dat het debat over een thema verzadigd is, leidt het naar een conclusie en gaat verder met het volgende thema. De conclusies zouden zich kunnen richten op punten waarop leden van de raad een amendement of motie overwegen. Deze opzet is dan ook geschikt om af te tasten of daar markt voor is. In deze opzet spreken deelnemers vanaf hun eigen plek. Interrupties (via de voorzitter) zijn gewenst, maar gaan gewoon vanaf te eigen plek.
    Het college is in deze opzet wat minder nadrukkelijk aanwezig en is vooral dienend aan het onderling debat van de (burger)raadsleden. Het college kan gevraagd en ongevraagd (en via de voorzitter) het woord nemen om op punten verduidelijking te geven (zowel technische als argumentatie).


    Welk van de opzetten heeft de voorkeur van het presidium? Wat is ervoor nodig om dit goed te laten verlopen?


    Overige zaken


    Daarnaast is het nodig om over een aantal andere zaken afspraken te maken.


    Aanlevering raadsvoorstel
    Het raadsvoorstel over dit onderwerp is nog niet klaar. Het college levert het op uiterlijk 24 april bij de griffie aan. Stemt het presidium hiermee in?


    Technische vragen
    Het is gebruikelijk om voorafgaand aan behandeling van een raadsvoorstel technische vragen schriftelijk te stellen. Het college heeft normaal 2 weken om die schriftelijke te beantwoorden. Nu de behandeling van het voorstel uiteenvalt in drie behandelmomenten ligt het voor de hand de technische vragen te stellen voorafgaand aan de eerste bijeenkomst op 7 mei. Echter, tussen de verspreiding van het raadsvoorstel en de behandeling op 7 mei zitten maar een korte twee weken. Het is nodig om hier alternatieve afspraken over te maken.
    Voorgesteld wordt dat (burger)raadsleden technische vragen schriftelijk bij de griffie indienen (gewoon per mail, niet in een sjabloon). Dit kan tot uiterlijk donderdag 2 mei 14.00 uur. De griffie bundelt de vragen, zet ze door aan het college en plaatst ze op iBabs. Tijdens de toelichting op 7 mei gaat het college in op (een aantal van) de vragen. Er is gelegenheid om op de reactie van het college vervolgvragen te stellen.
    Daags na deze sessie (woensdag 8 mei ) worden de antwoorden op de technische vragen schriftelijk verstrekt aan de raadsleden via iBabs.


    Het blijft daarna mogelijk om technische vragen te stellen, maar daarvoor geldt de reguliere procedure (14 dagen na ontvangst volgt het schriftelijke antwoord).

  17. 5.B

    Het college verzoekt het presidium een informatieve bijeenkomst voor fractievoorzitters te beleggen op dinsdag 16 april, voorafgaand aan de raadswerkgroep 'Oirschot de toekomst in'. Vanwege het vertrouwelijke karakter van het onderwerp geeft de burgemeester namens het college ter vergadering een toelichting op het onderwerp.

  18. 5.C

    Het college verzoekt het presidium een informatieve bijeenkomst voor raadsleden te beleggen. Vanwege de drukke agenda van de komende periode wordt verzocht hiervoor een extra raadsbijeenkomst te plannen op maandag 6 mei (aanvang 19.30 uur). Vanwege het vertrouwelijke karakter van het onderwerp geeft de burgemeester namens het college ter vergadering een toelichting op het onderwerp.

  19. 6

    De werkgeverscommissie stelt (samen met de burgemeester en griffier) voor een traject te doorlopen om zicht te krijgen op de gewenste ontwikkeling van de raad en van de daarbij passende ondersteuning en advisering door de griffie. In bijgevoegd memo wordt een voorstel gedaan.

  20. 7

    Het presidium sprak op 12 maart over de uitwerking van de toezegging die wethouder Van de Ven op 19 december 2023 heeft gedaan over consultatie van de raad bij grondaankopen < 2,5 miljoen euro.
    Als gevolg van die bespreking is het memo aangepast. Zie de bijlage. 


    Is het presidium akkoord met deze werkwijze?

  21. 8

    De werkgeverscommissie is op 25 maart in vergadering bijeen geweest en wenst over een aantal zaken terugkoppeling te verzorgen aan het presidium:


    Werving griffiemedewerker
    Op 19 december 2023 besloot de raad de formatie van de griffie uit te breiden tot (maximaal) 3 fte. Als gevolg van dat besluit heeft de werkgeverscommissie samen met de griffier een wervingstraject doorlopen voor een raadsadviseur. Lènemiek Scholten is op 2 april in deze functie begonnen. De ingevulde formatie van de griffie is nu 1,88 fte. De commissie is voornemens de werving van een griffiemedewerker (vooral administratief-logistieke ondersteuning) binnenkort in gang te zetten. Marienette Wemelsfelder en Els Claassen lichten het proces toe.


    Mandaat griffier
    De werkgeverscommissie treedt als gedelegeerd werkgever van de griffie op (namens de raad). De commissie voert deze taken zelf uit met betrekking tot de griffier. De commissie heeft besloten de taken jegens de overige griffiemedewerkers te mandateren aan de griffier, met uitzondering van het vaststellen van arbeidsvoorwaardenregelingen (de commissie doet dit vanwege de onderlinge samenhang voor de hele griffie).  Dat betekent bijvoorbeeld dat de griffier voortgangs- en functioneringsgesprekken voert met de raadsadviseur en nog te werven griffiemedewerker (en niet de commissie). Met de griffier is de afspraak gemaakt dat bij (gesprekken in het kader van)  het omzetten van een tijdelijke naar een vaste arbeidsovereenkomst altijd ruggenspraak met de werkgeverscommissie wordt gepleegd.

  22. 9

    Burgerraadsleden ontvangen een presentievergoeding voor hun aanwezigheid bij raadsbijeenkomsten. De hoogte van deze vergoeding is vastgelegd in het Rechtspositiebesluit Decentrale Politieke Ambtsdragers.
    Er zijn twee zaken hieromtrent die aandacht vragen:


    Auditcommissie
    Burgerraadsleden die lid zijn van de auditcommissie ontvangen deze vergoeding op dit moment niet, terwijl zij hier op basis van het rechtspositiebesluit wel recht op hebben.
    Deze handelswijze is niet in lijn met wettelijke bepalingen. Voorgesteld wordt om met onmiddellijke ingang deze presentiegelden wel uit te betalen.
    Is het presidium hiermee akkoord? Wenst het presidium dit ook met terugwerkende kracht te doen tot 1 januari van dit jaar?


    Vrijwilligersvergoeding
    Het is onder voorwaarden mogelijk de presentievergoeding uit te betalen als vrijwilligersvergoeding. De vrijwilligersvergoeding is een fiscale regeling die ervoor zorgt dat inkomsten onder bepaalde voorwaarden niet als inkomen aan de Belastingdienst hoeven te worden gemeld. Er hoeft dan door de ontvanger geen inkomstenbelasting over deze inkomsten te worden betaald. De voorwaarden: het betreft maximaal 210 euro per maand en maximaal 2100 euro per jaar én er is sprake van werkzaamheden waarvoor geen uurtarief is afgesproken en 'waarvan de omvang niet in verhouding staat tot de geringe beloning'. 
    Het presidium kan bepalen dat de presentievergoeding aan het laatste criterium voldoet. Er zijn in feite geen objectieve maatstaven om dat te toetsen. 
    Voor burgerraadsleden geldt: als zij in enige maand of in het jaar in totaal het daarvoor geldende maximum overschrijden, kunnen alle betaalde vergoedingen in enig jaar niet onder de vrijwilligersvergoeding worden gebracht en zal de gemeente de inkomsten aan de Belastingdienst doorgeven. Er moet dan alsnog inkomstenbelasting over betaald worden.
    Stemt het presidium ermee in de presentievergoedingen voortaan als vrijwilligersvergoeding uit te betalen, voor zover dit met het oog op geldende maand- en jaarmaxima mogelijk is?

  23. 10

    Tijdens de vergadering van de klankbordgroep Rekenkamer Kempengemeenten van 27 maart jongstleden is gesproken over het door Oirschot gewenste onderzoek naar externe inhuur. De Rekenkamer is van mening dat het onderzoek nu niet wenselijk is. Daarvoor voert de Rekenkamer twee argumenten aan:


    - het  onderzoek Evaluatie Netwerksamenwerking (juni 2023) gaat deels al in op de vragen die in het Rekenkameronderzoek ook aan de orde zouden komen. Daarmee zou grotendeels geen nieuwe informatie worden geleverd door de Rekenkamer;
    - in het genoemde evaluatierapport is een aantal aanbevelingen gedaan. Het versterken van de eigen organisatie is daarvan (in ieder scenario) een belangrijke. Het college heeft de opdracht gekregen deze en andere aanbevelingen verder uit te werken. Het college is daar op dit moment al mee bezig. Als de Rekenkamer op dit moment tot onderzoek over dit onderwerp over zou gaan, wordt een situatie onderzocht waaraan het college zelf al actief werkt. Daarbij bestaat gerede kans dat het onderzoek in enige mate achter de feiten aan loopt.


    De Rekenkamer heeft daarom gevraagd nogmaals uitvraag te doen bij de raad welke onderwerpen de raad graag onderzocht zou zien. Deze vraag ligt daarom nu aan het presidium voor.


    Toelichting
    De klankbordgroep Rekenkamer (toen nog: Rekenkamercommissie) heeft in september 2023 gesproken over een aantal mogelijke onderzoeksonderwerpen voor Oirschot. In het verslag van die bijeenkomst is het volgende opgetekend:
    De gemeenteraad van Oirschot heeft een aantal suggesties aangedragen voor het individuele onderzoek van Oirschot: bereikbaarheid, verkoop gemeenschapshuis De Enck en externe adviesbureaus. Geconcludeerd wordt dat casusonderzoek (De Enck) niet wenselijk is. Het onderwerp externe inhuur wordt verder verkend. Geconcludeerd wordt dat de achterliggende vraag zich richt op de kwetsbaarheid van de organisatie.

  24. 11

    De burgemeester heeft aangegeven niet aanwezig te kunnen zijn bij het presidium van 28 mei. In het reglement van orde is vervanging van de voorzitter van de raad in het presidium geregeld. De plv. voorzitter van de raad neemt in dat geval de honneurs waar. Voorgesteld wordt dan ook het presidium van 28 mei te laten plaatsvinden onder voorzitterschap van dhr. Van den Biggelaar. Stemt u daarmee in?

  25. 12

    Tijdens deze vergadering kijken we terug op:
    Presidium 12 maart
    Raadsbijeenkomst 12 maart (afvalstoffen- en rioolheffing, ondersteuningsteam agrariërs, Zienswijze regionale mobiliteitsvisie MRE)
    B&W-informatieuurtje 26 maart
    Raadsbijeenkomst 26 maart (insprekers, Oirschots Podium Ontwikkelingen Nieuwstraat, Koersnota)

    Besluitvormende raadsvergadering 2 april
    Opmerking en vraag griffier: er werden veel vragen gesteld, in een aantal gevallen ook flinke sets. Pasten al deze (sets) vragen goed bij de orde van het vragenhalfuur? 
    Opmerking: in het verleden is de afspraak gemaakt dat tijdens schorsingen niet de aan de raadzaal grenzende kantoren worden gebruikt om te overleggen (behoudens dat van de griffier), maar de hal en/of de commissiekamer(s). Tijdens de vergadering gebeurde dit toch. Kunnen de fractievoorzitters toezien op naleving van deze afspraak?

  26. 13

    • Raadsinformatiebrieven
    • Raadsvragen
    • Moties
    • Toezeggingen
    • Raadsplanning
  27. 14
    Rondvraag en sluiting