- Locatie
Commissiekamer beneden
- Voorzitter
- Judith Keijzers-Verschelling
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening en vaststelling agenda
-
2Mededelingen
-
3
Voorstel aan presidium:
1. De besluitenlijst van 1 oktober vast te stellen
2. De actiepuntenlijst door te nemen
Actiepunten presidium ( doorgehaald is afgewerkt)Nr Datum Actiepunt Actie door Afgerond voor 2 6.01-10-2024Voorstel sjabloon agendering presidiumGriffier19-11-20242701-10-2024Nagaan waarom motie respijtzorg ontbreekt in overzichtGriffierIn besluitenlijst
Ad. 26. Het sjabloon is als bijlage bij dit agendapunt opgenomen en wordt bij de agendapunten 5A en 5B meteen in de praktijk gebracht. De griffier geeft er mondeling nog wat toelichting op.
Ad. 27. Het antwoord is opgenomen in de besluitenlijst: de motie respijtzorg is abusievelijk niet in het overzicht opgenomen. De voorgestelde afdoeningsdatum is 31-12-2024. De motie tweede fase randweg ontbreekt op de lijst, omdat tijdens het vorige presidium is afgesproken dat deze afgewerkt is.Bijlagen
-
4Vaststellen agenda besluitvormende raadsvergadering van 10 december 2024
-
4.AHamerstukken (geen debat verwacht tot besluitvorming)
-
4.A.1
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:
Het definitief normenkader 2024 vast te stellen.
Bijlagen
-
4.A.2
Voorstel wordt uiterlijk 3 december gepubliceerd (initiatief werkgeverscommissie).
-
4.A.3
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:
De verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Oirschot 2024 vast te stellen.
Bijlagen
-
4.BBespreekstukken (wel debat verwacht tot besluitvorming)
-
4.B.1
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:
1. De ‘Visie werklocaties Zuidoost-Brabant, versie 4.1’vast te stellen.
2. Kennis te nemen van de uitvoeringsstrategie en de concept uitvoeringsagenda.
3. Het financieel arrangement behorende bij de programmering werklocaties te beëindigen.Bijlagen
-
4.B.2
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:
1. De volgende belastingverordeningen 2025 vast te stellen:
a. Verordening op de heffing en invordering van onroerendezaakbelastingen 2025;
b. Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2025;
c. Verordening op de heffing en invordering van rioolheffing 2025;
d. Verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting 2025;
e. Verordening op de heffing en invordering van forensenbelasting 2025;
f. Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2025;
g. Verordening op de heffing en invordering van leges 2025, met de bijbehorende tarieventabel (los);
h. Tarievenverordening 2025 met de bijbehorende tarieventabel (los);Bijlagen
-
4.B.3
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:
1. De 3e bestuursrapportage 2024 vast te stellen en in te stemmen met een nadelig resultaat in het lopend jaar van € 204.329,-. Hiervan bedraagt € 2.085.963,- een voordeel op de exploitatie en
€ 2.290.292,- een nadeel op de exploitatie zijnde mutaties reserves (waarvan een bedrag van
€ 1.517.904,- naar reserve nog uit te voeren werkzaamheden).
2. Ten aanzien van reserves:
a. Een bedrag van € 1.517.904 over te hevelen naar 2025 die ten laste van de reserve “nog uit te voeren werkzaamheden” komt.
b. Deze budgetten in begrotingsjaar 2025 vrij te geven zodat de werkzaamheden kunnen worden voortgezet.
3. Ten aanzien van de kredieten:
a. Akkoord verlenen voor het afsluiten van 21 kredieten ultimo 2024
b. Akkoord te geven op de overschrijding/onderschrijding van 4 kredieten en een aanvullend bedrag van € 318.337,- voor betreffende kredieten te voteren.
c. Akkoord te verlenen op de overschrijding van 10 kredieten die ultimo 2024 worden afgesloten en hiervoor een aanvullend bedrag van € 196.654,- te voteren.
d. Akkoord te geven voor overhevelen van kredieten naar 2025 voor een bedrag van
€ 28.598.699,-
4. De bijbehorende begrotingswijziging met nummer 24017 vast te stellen.
Bijlagen
-
5
Ter bespreking: presentatie op 7 januari door de Rekenkamer over onderzoek jeugdhulp en onderzoek woonbeleid.
Ter bespreking: betrokkenheid raad bij herbestemming gemeentehuis Deken Frankenstraat 3Bijlagen
-
5.A
Tijdens de raadsbijeenkomst op 6 mei j.l. werd de raad door het college geïnformeerd over de recente ontwikkelingen in het dossier (verbreding) A58. Tijdens deze bijeenkomst vroeg het college om ruimte om na te denken over andere oplossingen dan een aquaduct voor de passage van het Wilhelminakanaal.
Fons Peeters (CDA) heeft naar aanleiding van deze bijeenkomst verzocht met de raad in gesprek te gaan. Recent (27-09) ontving de raad ook een raadsinformatiebrief (zie hieronder als bijlage) met ontwikkelingen in dit dossier.
Vragen aan presidium
- De opzet voor de bijeenkomst is opgenomen in bijgaand sessieformulier. Stemt het presidium ermee in? In het bijzonder: tijdens de vorige vergadering is gevraagd 'Aquaduct in het groen' te betrekken bij de opzet van de bijeenkomst. Is dat in de voorliggende opzet wenselijk en mogelijk? Zo ja, hoe zou dat eruit moeten zien?
- Ter voorbereiding levert het college een notitie aan met bespreekpunten. Zijn er ook punten ter bespreking vanuit de fracties?
- Stemt het presidium ermee in dat de bespreeknotitie en de tijdlijn A58 op donderdag 21 november worden gepubliceerd?
- De raadsinformatiebrief Ontwikkelingen A58 bevat de meest recente informatie over het dossier. Daarnaast wordt nog een tijdlijn 2013-2024 gepubliceerd met alle momenten waarop de raad heeft gesproken of geïnformeerd is over dit dossier. Heeft het presidium daarnaast nog informatiebehoefte voorafgaand aan de sessie?Bijlagen
-
5.B
Zie bijgevoegd memo
Bijlagen
-
5.C
Pieter van Loon heeft namens zijn fractie een verzoek gedaan om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving te agenderen voor een raadsbijeenkomst. Hij heeft dat verzoek als volgt toegelicht:
De fractie van Sociaal Progressief Oirschot heeft de Rekenkamer Kempengemeenten (RK) verzocht onderzoek te doen naar de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in de gemeente Oirschot. De aanleiding daarvoor is een aantal casus dat in de gemeente heeft gespeeld (zie het verzoek aan de RK) of nog speelt. Het was niet onze bedoeling om deze casus volledig uit te laten diepen, maar er een beeld van de uitvoeringspraktijk mee te construeren. Waar deze onvoldoende is zou een onderzoek door de RK ook verbetermogelijkheden kunnen signaleren. Juist vanwege het feit dat veel VTH-taken met de Kempengemeenten worden uitgevoerd zou het een dankbaar onderwerp kunnen zijn om in meerdere gemeenten onder de loep te nemen. Helaas heeft de RK besloten dit onderwerp niet op te nemen in het onderzoeksprogramma van volgend jaar. Daarmee zijn de verwondering van de fractie van Sociaal Progressief Oirschot over deze casus en de vraag naar de kwaliteit van de dienstverlening niet verdwenen.
Technische vraag handhaving
De fractie van Sociaal Progressief Oirschot heeft daarnaast een technische vraag gesteld over handhaving in het kader van de begroting:
Vraag: Welke handhavingszaken worden op dit moment niet uitgevoerd die het college wel zou willen laten doen? Hoeveel budget zou er nodig zijn om gewoon alle handhavingszaken op orde te krijgen zoals we zouden willen zien?
Antwoord: Bij handhavingszaken kan gelet op het hoofdstuk 3 (Toezicht en Handhaving) van het Uitvoeringsbeleid kwaliteit VTH Omgevingsrecht 2024 een onderscheid worden gemaakt tussen: stilleggingen/spoedsluitingen (prio 0), prio 1 zaken, prio 2 zaken en prio 3 zaken. Uit bijlage VI van het Uitvoeringsbeleid (Risicoanalyse en Prioritering Toezicht en Handhaving) volgt de prioritering. Op dit moment wordt enkel opgepakt: handhavingsverzoeken, stilleggin-
gen/spoedsluitingen (prio 0) en wanneer er ruimte is enkele prio 1 zaken. Prio 2 en prio 3 wordt op dit moment niet (nauwelijks) opgepakt. Met de komst van een extra jurist willen we in ieder geval alle prio 1 zaken kunnen oppakken.
We hebben niet inzichtelijk hoeveel budget er nodig zou zijn om alle zaken op te pakken, maar dan zouden we denken aan nog 1 a 2 juristen extra. Dat vraagt dan al snel om meer dan €200.000 per jaar extra structurele lasten.
Dit antwoord geeft eveneens aanleiding om hier nader over te spreken. Daarom wordt voorgesteld aan dit onderwerp tijd te besteden tijdens een raadsbijeenkomst in het eerste kwartaal van 2025.
De fractie van Sociaal Progressief Oirschot wil graag het voortouw nemen bij het opzetten van deze sessie. Het helpt als minimaal één ander (burger)raadslid dit, samen met de griffie, mee oppakt.
Vragen aan presidium
1. Stemt u ermee in dit onderwerp op de raadsplanning te zetten en te plannen in het eerste kwartaal van 2025?
2. Stemt u ermee in dat Pieter van Loon samen met één ander raadslid, geholpen door de griffie, afstemming zoekt met het college over de inhoud van de raadsbijeenkomst?
3. Wie (van uw fractie) is beschikbaar om hiervoor een voorstel voor te bereiden met Pieter van Loon en de griffie?
4. Heeft u op voorhand al ideeën of suggesties voor deze sessie? -
6
Op 10 september en 15 oktober zetten raad en griffie de eerste stappen in een gezamenlijk ontwikkeltraject. Dit resulteerde in een ontwikkelrichting en een aantal prioriteiten. De opvolging hiervan ligt nu ter bespreking in het presidium voor. In het memo zijn de vragen aan het presidium geformuleerd.
Bijlagen
-
7
Tijdens deze vergadering van het presidium blikken we terug op:
Raadsbijeenkomst 1 oktober
Presentatie GGD over preventie alcohol en drugs
Raadsbijeenkomst 8 oktober
Werkbezoek Ons Mevrouw
Bijeenkomst gemeenteraad 10 september en 15 oktober
Ontwikkeltraject raad en griffie
Raadsvergadering 5 november
Wijziging Gemeenschappelijke Regeling WSD 2024
Vaststelling bestemmingsplan ‘Buitengebied, herziening Beerseweg 8
Bindend advies raad en participatie bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (BOPA)
Vertegenwoordiging Oirschot in het AB van de MRE
Intrekken Verordening ambtelijke bijstand 2003
Initiatiefvoorstel Verkennings- en participatiefase Oirschot en Best
Verhuizen en Krediet voor aankoop bedrijfsgebouw en verbouwing
Kredietvoorstel Snelfietsroute F58 deel Beerseweg - gemeentegrens Best en Doorfietsroute Groene Corridor
Raadsvergadering 12 november
Opmerking over voorbereiding (griffie):
De fracties hebben zich uitstekend aan deadlines gehouden. Betogen en moties/amendementen zijn bijtijds aangeleverd. Dat geldt niet voor het doorgeven van extra ondertekenaars. Deze werden gedurende maandag 11 en dinsdag 12 november aan de griffie doorgegeven (wat niet zo was afgesproken). Dit leidt ertoe dat documenten op iBabs soms meerdere keren moeten worden aangepast. Dit heeft een aantal negatieve effecten: onduidelijkheid over wat er is aangepast, het risico om aantekeningen/opmerkingen te verliezen, meerdere notificaties/e-mails in korte tijd en ook (onnodig) extra werk op de griffie.
Voorstel: bij de Koersnota en begroting volgend jaar een deadline afspreken voor het aanleveren van concepten én een deadline voor het doorgeven van mede-ondertekening. Daarmee worden de meeste negatieve effecten voorkomen of de kans erop verkleind. -
8
- Moties
- Toezeggingen
- Raadsvragen
- Raadsinformatiebrieven
-
9Rondvraag en sluiting