- Locatie
Commissiekamer beneden
- Voorzitter
- Judith Keijzers-Verschelling
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening en vaststelling agenda
-
2Mededelingen
-
3
Actiepunten presidium ( doorgehaald is afgewerkt)Nr Datum Actiepunt Actie door Afgerond voor 44. 04-02 Uitwerken van de meegegeven thema’s in de module ‘themapagina’s’ in iBabs en bespreken in presidium Griffier 20-05-2025 49. 11-03 Planning van de aankomende (grote) onderwerpen die vóór de verkiezingen van maart 2026 op de agenda staan. Secretaris 20-05-2025 50. 11-03 Inbrengen sessieformulier ‘ecologisch bermbeheer’ Secretaris 20-05-2025 52. 11-03 Werkgroep Omgevingswet en secretaris kijken nogmaals naar het proces BOPA’s en neemt hierin de mogelijkheid van het voorstel van een aanlevertermijn van 18 dagen Secretaris en griffier 20-05-2025 56. 15-04 Aanpassen raadsvoorstel Rekenkameronderzoek Actieplan Wonen 2.0 Griffier 17-04-2025 57. 15-04 Inspraak over principebesluit op 3 juni Griffier 17-04-2025
Ad. 44: zie agendapunt 10 op deze agenda
Ad. 49: zie agendapunt 9 op deze agenda
Ad. 50: maakt onderdeel uit van agendapunt 4 (en 5)
Ad. 52: dit proces is besproken en akkoord bevonden. De aanlevertermijn van 18 dagen kan in stand blijven.
Ad. 56: voorstel is behandeld op 13 mei
Ad. 57: zie agendapunt 5 op deze agenda.Bijlagen
-
4
Het presidium stelt in iedere vergadering de raadsplanning vast.
De te nemen besluiten hierover zijn verwoord in bijgaand memo.
De raadsplanning is als bijlage toegevoegd.Bijlagen
-
5
Zie bijgevoegd memo en bijgevoegde sessieformulieren.
De planning van raadsbijeenkomsten is ook toegevoegd.
Voorgesteld wordt om de raadsbijeenkomst van 2 september te annuleren. Daarvoor zijn dus geen documenten opgenomen.
Bijlagen
-
6
Tijdens de raadsvergadering van 10 juni wordt de Burap I behandeld. Voor het stellen en het beantwoorden van de technische vragen gelden de volgende datums:
Het stellen van de vragen kan tot en met 25 mei 2025. De beantwoording hiervan wordt vervolgens op 4 juni voor 18.00 uur gepubliceerd. -
6.AHamerstukken (geen debat verwacht tot besluitvorming)
-
6.BBespreekstukken (wel debat verwacht tot besluitvorming)
-
6.B.1
NB: afgesproken is dat technische vragen over de eerste bestuursrapportage kunnen worden ingediend tot maandag 26 mei 08.00 uur. De beantwoording hiervan wordt gepubliceerd op woensdag 4 juni aan het eind van de middag (18.00 uur). Houd daar rekening mee!
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:
1. De eerste bestuursrapportage vast te stellen en daarmee ook in te stemmen met de afwijkingen op de budgetten;
2. De bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.Bijlagen
-
6.B.2
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:
1. Het beleidsplan Geldzorgen 2025-2028 vast te stellen en te bepalen dat deze in werking treedt op de eerste dag na bekendmaking.
2. De huidige Gewijzigde Kadernota armoedebestrijding 2021-2024 in te trekken na vaststelling beleidsplan Geldzorgen 2025-2028.
3. De Verordening Participatieregeling 18+ Oirschot 2025 vast te stellen.Bijlagen
-
6.B.3
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:
1. De Verordening jeugdlintje Oirschot 2026 vast te stellen.
Bijlagen
-
6.B.4
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:
1. Een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026 de Metropoolregio Eindhoven (MRE) conform de brief in de bijlage (1c);
2. Geen zienswijze in te dienen op de ontwerp programmabegroting 2026 van de GGD Brabant-Zuidoost (GGD) conform de brief in de bijlage (2c);
3. Een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026 en de meerjarenraming 2027-2029 van de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) op het onderdeel indexering conform de brief in de bijlage (3d);
4. Geen zienswijze in te dienen op de begroting 2026 van de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) conform de brief in de bijlage (4c);
5. Geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026 van de WSD conform de brief in de bijlage (5d).
6. Een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) voor het onderdeel Maatschappelijke Dienstverlening conform de brief in de bijlage (6c)Bijlagen
-
7Vaststellen agenda besluitvormende raadsvergadering van 24 juni
-
7.AHamerstukken (geen debat verwacht tot besluitvorming)
-
7.BBespreekpunten (wel debat verwacht tot besluitvorming)
-
7.B.1
NB: in de auditcommissie is afgesproken dat technische vragen over de jaarstukken kunnen worden ingediend tot en met maandag 9 juni (oorspronkelijk zondag 8 juni, maar omdat maandag 9 juni tweede pinksterdag is, wordt deze erbij betrokken). De beantwoording hiervan wordt gepubliceerd op woensdag 18 juni aan het eind van de middag (18.00 uur). Houd daar rekening mee! (dit zal ook via het weekbericht gecommuniceerd worden).
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:
1. Het jaarverslag en de jaarrekening 2024 vast te stellen
2. Het resultaat van de jaarrekening 2024 vast te stellen op € 795.000 nadelig
3. Ten gunste van het resultaat genoemd onder voorstel 2 een bedrag van € 153.000 te onttrekken van de bestemmingsreserve Sociaal Domein waarna uit deze nog € 847.000 resteert.
4. Het restant-resultaat van € 642.000 te onttrekken uit de algemene reserve
5. Het positief resultaat op afgesloten kredieten vast te stellen op € 391.000.
6. De overheveling van kredieten bij burap III te corrigeren voor een bedrag van €693.000, zijnde de bedragen die nog in 2024 ten laste van deze kredieten zijn gekomen en dus niet als zodanig overgeheveld hadden kunnen worden.
7. De begrotingswijziging nummer 25.100 jaarrekeningresultaat 2024 vast te stellen.
8. Een weerstandsratio van 1,2 in plaats van 2,0 toe te passen op deze jaarrekening en komende P&C productenBijlagen
-
7.B.2
NB: Het raadsvoorstel wordt gepubliceerd op woensdag 28 mei
Vragen aan presidium:
- Wat zijn de wensen over de bespreking tijdens de raadsvergadering?
- Jaarstukken en Koersnota in één debat of liever los van elkaar?
- Volgen we de reguliere vergaderorde met twee termijnen of zijn er andere ideeën?
- Is het nodig een spreektijd in eerste termijn af te spreken? -
8Vaststellen agenda besluitvormende raadsvergadering van 1 juli
-
8.AHamerstukken (geen debat verwacht tot besluitvorming)
-
8.BBespreekpunten (wel debat verwacht tot besluitvorming)
-
8.B.1
Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:
1. Kennis te nemen van de rapporten 1 t/m 9 van de verkennings- en participatiefase en van de overallanalyse 'Best en Oirschot samen één!' (bijlagen 1 t/m 10) als uitkomst van de verkennings- en participatiefase;
2. Het principebesluit te nemen om te komen tot een reguliere samenvoeging van de gemeenten Oirschot en Best per 1 januari 2028 ;
3. De herindelingsprocedure op te starten. Het college van B&W opdracht te geven om het herindelingsontwerp op te stellen en op 2 december 2025 ter vaststelling aan de gemeenteraad aan te bieden. In deze fase, onder de naam ‘Herindelingsontwerp Oirschot en Best’, komt ten minste aan bod:
a. De visie op de nieuw te vormen gemeente met als fundament onder andere de uitgangspuntennotitie ‘Vitale kernen, groene dorpen & een krachtige gemeente in de Brainportregio’, de reflectie van medeoverheden en met de nader te vergaren verdiepende input van inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners;
b. De toetsingscriteria uit het beleidskader gemeentelijke herindelingen van het Rijk, waaronder lokaal en regionaal draagvlak;
c. De naam van de nieuwe gemeente;
d. De geografische grenzen van de nieuwe gemeente
e. De incidentele en structurele financiële effecten van de reguliere samenvoeging;
4. Het college van B&W op te dragen om inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en de gemeenteraden van Oirschot en Best actief te bevragen ter voorbereiding op het herindelingsontwerp;
5. Het college van B&W op te dragen om, in overleg met de gemeente Best, scenario’s ten aanzien van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) in beeld te brengen. Onderdeel hiervan is een impactanalyse op dienstverlening, personeel en kosten voor de nieuwe gemeente na herindeling en voor de GRSK en de gemeente Oirschot;
6. Het college van B&W op te dragen om te starten met het uitwerken van de waarborgen voor het personeel;
7. Het college van B&W op te dragen om het plan van aanpak voor de fase ‘Herindelingsontwerp Oirschot en Best’ te starten en dit ter reflectie en afstemming voor te leggen aan de gemeenteraad. In dit plan van aanpak komen tenminste de hiervoor genoemde opdrachten aan het college van B&W terug.
8. Voor het uitvoeren van de Fase ‘Herindelingsontwerp Oirschot en Best’ een budget van EUR 200.000 vanuit de algemene reserve beschikbaar te stellen en de begrotingswijziging (bijlage 25.B006987) vast te stellen.Bijlagen
-
9
Bijlagen
-
10
'Terugvindbaarheid van stukken in het archief' was één van de prioriteiten die door de raad zijn aangegeven tijdens het ontwikkeltraject van raad en griffie. Deze prioriteit krijgt invulling met gebruik van de functionaliteit Themapagina's van iBabs. Hierover maakte het presidium afspraken op 4 februari (zie actiepunt 44). Toen is ook afgesproken tijdens de vergadering van 20 mei te beoordelen of deze functionaliteit aansluit bij de behoefte van de raad.
Deze functionaliteit is op 6 mei 'aangezet' voor alle (burger)raadsleden. Vooralsnog en conform afspraak zijn themapagina's aangemaakt voor Wonen, A58, IKC de Klep, Fusie Best - Oirschot en Centrumplan Oirschot. Op deze themapagina's worden alle (openbare) vergaderingen/agendapunten, RIBs, raadsvragen, moties, amendementen, toezeggingen en ingekomen stukken rond deze thema's weergegeven.
Vraag aan presidium
In welke mate sluit deze functionaliteit aan bij de wens die eraan ten grondslag ligt?
Zijn er opmerkingen of tips over het beter inzetten van deze functionaliteit? -
12
Raadsbijeenkomst 8 april
Armoedebestrijding
Informatieve sessie over handhavingsprioriteiten
Rekenkameronderzoek Actieplan Wonen
Raadsbijeenkomst 15 april
VERVALLEN
Raadsbijeenkomst 6 mei
Inspreekmoment (vervallen)
Bomenverordening
Raadsvergadering 13 mei
Vragenhalfuur: waren al deze vragen geschikt voor het vragenhalfuur?
Verordening leerlingenvervoer
Rekenkameronderzoek Actieplan Wonen 2.0
Beantwoording schriftelijke vragen 'Vervolgvragen debiteurenbeleid en - beheer en 'Debiteurenachterstand:
Motie vreemd: Realisatie hondenlosloopgebied (D66, Dorpsvisie en Sociaal Progressief Oirschot) -
13
- Raadsinformatiebrieven
- Raadsvragen
- Moties
- Toezeggingen
Bijlagen
-
14
Ter bespreking:
- Reminder aanmelden voor het raadsuitje van 27 juni en doorgeven allergieën c.q. dieetwensen;
- Raadslid gezocht voor sollicitatiegesprekken jeugdburgemeester. Deze gesprekken zijn op woensdag 18 juni in de middag.