Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

dinsdag 20 mei 2025

19:00 - 20:30
Locatie

Commissiekamer beneden

Voorzitter
Judith Keijzers-Verschelling

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststelling agenda
  2. 2
    Mededelingen
  3. 3

    Actiepunten presidium (doorgehaald is afgewerkt)
    Nr Datum Actiepunt Actie door Afgerond voor
    44. 04-02 Uitwerken van de meegegeven thema’s in de module ‘themapagina’s’ in iBabs en bespreken in presidium Griffier 20-05-2025
    49. 11-03 Planning van de aankomende (grote) onderwerpen die vóór de verkiezingen van maart 2026 op de agenda staan. Secretaris 20-05-2025
    50. 11-03 Inbrengen sessieformulier ‘ecologisch bermbeheer’ Secretaris 20-05-2025
    52. 11-03 Werkgroep Omgevingswet en secretaris kijken nogmaals naar het proces BOPA’s en neemt hierin de mogelijkheid van het voorstel van een aanlevertermijn van 18 dagen Secretaris en griffier 20-05-2025
    56. 15-04 Aanpassen raadsvoorstel Rekenkameronderzoek Actieplan Wonen 2.0 Griffier 17-04-2025
    57. 15-04 Inspraak over principebesluit op 3 juni Griffier 17-04-2025


    Ad. 44: zie agendapunt 10 op deze agenda
    Ad. 49: zie agendapunt 9 op deze agenda
    Ad. 50: maakt onderdeel uit van agendapunt 4 (en 5)
    Ad. 52: dit proces is besproken en akkoord bevonden. De aanlevertermijn van 18 dagen kan in stand blijven.
    Ad. 56: voorstel is behandeld op 13 mei
    Ad. 57: zie agendapunt 5 op deze agenda.

  4. 4

    Het presidium stelt in iedere vergadering de raadsplanning vast.


    De te nemen besluiten hierover zijn verwoord in bijgaand memo.
    De raadsplanning is als bijlage toegevoegd.

  5. 6

    Tijdens de raadsvergadering van 10 juni wordt de Burap I behandeld. Voor het stellen en het beantwoorden van de technische vragen gelden de volgende datums:
    Het stellen van de vragen kan tot en met 25 mei 2025. De beantwoording hiervan wordt vervolgens op 4 juni voor 18.00 uur gepubliceerd.

  6. 6.A
    Hamerstukken (geen debat verwacht tot besluitvorming)
  7. 6.B
    Bespreekstukken (wel debat verwacht tot besluitvorming)
  8. 6.B.1

    NB: afgesproken is dat technische vragen over de eerste bestuursrapportage kunnen worden ingediend tot maandag 26 mei 08.00 uur. De beantwoording hiervan wordt gepubliceerd op woensdag 4 juni aan het eind van de middag (18.00 uur). Houd daar rekening mee!
    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. De eerste bestuursrapportage vast te stellen en daarmee ook in te stemmen met de afwijkingen op de budgetten;
    2. De bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.

  9. 6.B.2

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. Het beleidsplan Geldzorgen 2025-2028 vast te stellen en te bepalen dat deze in werking treedt op de eerste dag na bekendmaking.
    2. De huidige Gewijzigde Kadernota armoedebestrijding 2021-2024 in te trekken na vaststelling beleidsplan Geldzorgen 2025-2028.
    3. De Verordening Participatieregeling 18+ Oirschot 2025 vast te stellen.

  10. 6.B.3

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. De Verordening jeugdlintje Oirschot 2026 vast te stellen.

  11. 6.B.4

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. Een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026 de Metropoolregio Eindhoven (MRE) conform de brief in de bijlage (1c);
    2. Geen zienswijze in te dienen op de ontwerp programmabegroting 2026 van de GGD Brabant-Zuidoost (GGD) conform de brief in de bijlage (2c);
    3. Een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026 en de meerjarenraming 2027-2029 van de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) op het onderdeel indexering conform de brief in de bijlage (3d);
    4. Geen zienswijze in te dienen op de begroting 2026 van de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) conform de brief in de bijlage (4c);
    5. Geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026 van de WSD conform de brief in de bijlage (5d).
    6. Een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) voor het onderdeel Maatschappelijke Dienstverlening conform de brief in de bijlage (6c)

    Bijlagen

  12. 7
    Vaststellen agenda besluitvormende raadsvergadering van 24 juni
  13. 7.A
    Hamerstukken (geen debat verwacht tot besluitvorming)
  14. 7.B
    Bespreekpunten (wel debat verwacht tot besluitvorming)
  15. 7.B.1

    NB: in de auditcommissie is afgesproken dat technische vragen over de jaarstukken kunnen worden ingediend tot en met maandag 9 juni (oorspronkelijk zondag 8 juni, maar omdat maandag 9 juni tweede pinksterdag is, wordt deze erbij betrokken). De beantwoording hiervan wordt gepubliceerd op woensdag 18 juni aan het eind van de middag (18.00 uur). Houd daar rekening mee! (dit zal ook via het weekbericht gecommuniceerd worden).


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. Het jaarverslag en de jaarrekening 2024 vast te stellen
    2. Het resultaat van de jaarrekening 2024 vast te stellen op € 795.000 nadelig
    3. Ten gunste van het resultaat genoemd onder voorstel 2 een bedrag van € 153.000 te onttrekken van de bestemmingsreserve Sociaal Domein waarna uit deze nog € 847.000 resteert.
    4. Het restant-resultaat van € 642.000 te onttrekken uit de algemene reserve
    5. Het positief resultaat op afgesloten kredieten vast te stellen op € 391.000.
    6. De overheveling van kredieten bij burap III te corrigeren voor een bedrag van €693.000, zijnde de bedragen die nog in 2024 ten laste van deze kredieten zijn gekomen en dus niet als zodanig overgeheveld hadden kunnen worden.
    7. De begrotingswijziging nummer 25.100 jaarrekeningresultaat 2024 vast te stellen.
    8. Een weerstandsratio van 1,2 in plaats van 2,0 toe te passen op deze jaarrekening en komende P&C producten

  16. 7.B.2

    NB: Het raadsvoorstel wordt gepubliceerd op woensdag 28 mei
    Vragen aan presidium:
    - Wat zijn de wensen over de bespreking tijdens de raadsvergadering? 
    - Jaarstukken en Koersnota in één debat of liever los van elkaar?
    - Volgen we de reguliere vergaderorde met twee termijnen of zijn er andere ideeën?
    - Is het nodig een spreektijd in eerste termijn af te spreken?

  17. 8
    Vaststellen agenda besluitvormende raadsvergadering van 1 juli
  18. 8.A
    Hamerstukken (geen debat verwacht tot besluitvorming)
  19. 8.B
    Bespreekpunten (wel debat verwacht tot besluitvorming)
  20. 8.B.1

  21. 9

    De lijst met onderwerpen wordt uiterlijk maandag 19 mei gepubliceerd.

  22. 10

    'Terugvindbaarheid van stukken in het archief' was één van de prioriteiten die door de raad zijn aangegeven tijdens het ontwikkeltraject van raad en griffie.  Deze prioriteit krijgt invulling met gebruik van de functionaliteit Themapagina's van iBabs.  Hierover maakte het presidium afspraken op 4 februari (zie actiepunt 44). Toen is ook afgesproken tijdens de vergadering van 20 mei te beoordelen of deze functionaliteit  aansluit bij de behoefte van de raad.


    Deze functionaliteit is op 6 mei 'aangezet' voor alle (burger)raadsleden. Vooralsnog en conform afspraak zijn themapagina's aangemaakt voor Wonen, A58, IKC de Klep, Fusie Best - Oirschot en Centrumplan Oirschot. Op deze themapagina's worden alle (openbare) vergaderingen/agendapunten, RIBs, raadsvragen, moties, amendementen, toezeggingen en ingekomen stukken rond deze thema's weergegeven.


    Vraag aan presidium
    In welke mate sluit deze functionaliteit aan bij de wens die eraan ten grondslag ligt?
    Zijn er opmerkingen of tips over het beter inzetten van deze functionaliteit?

  23. 12

    Raadsbijeenkomst 8 april
    Armoedebestrijding
    Informatieve sessie over handhavingsprioriteiten
    Rekenkameronderzoek Actieplan Wonen


    Raadsbijeenkomst 15 april
    VERVALLEN


    Raadsbijeenkomst 6 mei
    Inspreekmoment (vervallen)
    Bomenverordening


    Raadsvergadering 13 mei
    Vragenhalfuur: waren al deze vragen geschikt voor het vragenhalfuur?
    Verordening leerlingenvervoer
    Rekenkameronderzoek Actieplan Wonen 2.0
    Beantwoording schriftelijke vragen 'Vervolgvragen debiteurenbeleid en - beheer en 'Debiteurenachterstand:
    Motie vreemd: Realisatie hondenlosloopgebied (D66, Dorpsvisie en Sociaal Progressief Oirschot)

  24. 13

    • Raadsinformatiebrieven
    • Raadsvragen
    • Moties
    • Toezeggingen
  25. 14

    Ter bespreking:
    - Reminder aanmelden voor het raadsuitje van 27 juni en doorgeven allergieën c.q. dieetwensen;
    - Raadslid gezocht voor sollicitatiegesprekken jeugdburgemeester. Deze gesprekken zijn op woensdag 18 juni in de middag.