Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

dinsdag 2 september 2025

19:00 - 20:30
Locatie

Commissiekamer beneden

Voorzitter
Judith Keijzers-Verschelling
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststelling agenda
  2. 2
    Mededelingen
  3. 3

    Actiepunten presidium (doorgehaald is afgewerkt)
    Nr Datum Actiepunt Actie door Afgerond voor
    44. 04-02 Uitwerken van de meegegeven thema’s in de module ‘themapagina’s’ in iBabs en bespreken in presidium Griffier 20-05-2025
    49. 11-03 Planning van de aankomende (grote) onderwerpen die vóór de verkiezingen van maart 2026 op de agenda staan. Secretaris 20-05-2025
    50. 11-03 Inbrengen sessieformulier ‘ecologisch bermbeheer’ Secretaris 20-05-2025
    52. 11-03 Werkgroep Omgevingswet en secretaris kijken nogmaals naar het proces BOPA’s en neemt hierin de mogelijkheid van het voorstel van een aanlevertermijn van 18 dagen Secretaris en griffier 20-05-2025
    56. 15-04 Aanpassen raadsvoorstel Rekenkameronderzoek Actieplan Wonen 2.0 Griffier 17-04-2025
    57. 15-04 Inspraak over principebesluit op 3 juni Griffier 17-04-2025
    58. 20-05 Voorstel sessie Rotonde Kempenweg tijdens raadsbijeenkomst 16 september Griffier 28-08-2025
    59. 20-05 Voorstel sessie Actualisatie IHP tijdens raadsbijeenkomst in oktober/november Griffier 28-08-2025
    60. 20-05 Voorstel beeldvormende sessie Lokale Educatieve Agenda agenderen in presidium Griffier 28-08-2025
    61. 20-05 Verbeteren leesbaarheid overzichten Themapagina's Griffier 02-09-2025
    62. 20-05 Evaluatie themapagina’s opnieuw agenderen in presidium Griffier 30-09-2025
    63. 20-05 Conceptantwoord briefschrijver opstellen en delen met presidium Griffier 29-05-2025

    Ad. 58: zie agendapunt 5 op deze agenda
    Ad. 59: zie agendapunt 4 op deze agenda
    Ad. 60: zie agendapunt 4 op deze agenda
    Ad. 61: dit punt is onder de aandacht van de leverancier van iBabs gebracht. Aan een oplossing wordt gewerkt. 
    Ad. 62: dit volgt in de presidiumvergadering van 30 september 2025
    Ad. 63:  is gebeurd.

  4. 4

    Het presidium stelt in iedere vergadering de raadsplanning vast. 


    De te nemen besluiten hierover zijn verwoord in bijgaande memo.
    De raadsplanning is als bijlage toegevoegd.

  5. 6

    De te bespreken vergaderstukken zijn hieronder opgenomen.
    In bijgaand memo wordt de aandacht gevestigd op twee bespreekpunten:  technische vragen en het raadsvoorstel Actualisatie grondexploitaties 2024

  6. 6.A
    Hamerstukken (geen debat verwacht tot besluitvorming)
  7. 6.A.1

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. In te trekken de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Oirschot 2010-2012, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 23 februari 2010.
    2. Te bepalen dat dit besluit in werking treedt op de eerste dag na bekendmaking en terugwerkt tot 1 januari 2025.

  8. 6.A.2

    NB: De bijlagen 1, 2 en 3 behorende bij dit raadsvoorstel zijn geheim en liggen voor (burger)raadsleden ter inzage bij de griffie
    NB: Er blijkt een klein foutje te zitten in de begrotingswijziging(en) in bijlage 4 en 5. Na het college van 2 september wordt een nieuwe versie van beide bijlagen toegevoegd.


    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. De lopende grondexploitaties vast te stellen en af te sluiten:
    1.1 De actualisatie van grondexploitatie CPO Ekerschot-Noord op basis van eindwaarde vast te stellen op -€ 115.098,- en af te sluiten per 31-12-2026.
    1.2 De actualisatie van grondexploitatie De Kemmer op basis van eindwaarde vast te stellen op € 2.503.293,- en af te sluiten per 31-12-2034.
    1.3 De actualisatie van grondexploitatie Veld 7 Moorland op basis van eindwaarde vast te stellen op € 587.334,- en af te sluiten per 31-12-2027.


    2. De op 26 augustus 2025 door het college opgelegde verplichting tot geheimhouding voor de lopende grondexploitaties als volgt op te heffen:
    2.1 Ten behoeve van CPO Ekerschot-Noord, met corsanummer 25.B008344, per 31 december 2029.
    2.2 Ten behoeve van De Kemmer, met corsanummer 25.B008345, per 31 december 2037.
    2.3 Ten behoeve van Veld 7 Moorland, met corsanummer 25.B008346, per 31 december 2030.


    3. De financiële gevolgen van de actualisaties per 31 december 2024 verwerken in de begroting 2025.
    4. De begrotingswijziging correctie budgetten met nummer 20250813 en begrotingswijziging opvoering budgetten met nummer 20250812 vast te stellen.

  9. 6.A.3

  10. 6.A.4

    NB: het presidium is afzender van dit voorstel. Stemt u ermee in dit voorstel aan de raad te doen?
    Opmerkingen griffie:
    - Er is vrij veel variatie in de wijze waarop administratie wordt gevoerd en uitgaven worden verantwoord. Het heeft sterk de voorkeur dit te verminderen. Dat kan als iedere fractie gebruik maakt van hetzelfde formulier (zie bijlage X hieronder).
    - In verband met de verkiezingen van maart 2026 en het feit dat niet alle fracties terugkeren in de raad, moet de controle over 2025 veel eerder in het jaar afgerond zijn. Deadline voor aanlevering gegevens ligt daarom op 31 januari 2026. Houden leden van het presidium dit mee in de gaten?


    Het presidium stelt de raad voor:
    1. de hoogte van de financiële bijdragen, zoals bedoeld in artikel 6 van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Oirschot 2024, voor het boekjaar 2024 vast te stellen op: 
    a. De Gewone Man €1500 
    b. CDA €1400 
    c. Dorpsvisie €1300 
    d. Sociaal Progressief Oirschot €1200 
    e. VVD €1200 
    f. D66 €1100 
    2. dat er geen verschillen bestaan tussen de aan de fracties uitbetaalde voorschotten en de in het eerste lid genoemde financiële bijdragen, dat er geen mutaties zijn in de reserves van de fracties en dat de reserves van alle fracties nihil bedragen.

  11. 6.A.5

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    de 'Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Oirschot 2025' vast te stellen.

  12. 6.A.6

    Aan de raad wordt voorgesteld:


    1. De raadsleden Van Holstein, Van de Loo en Goutziers te benoemen als lid van de commissie voor onderzoek van de geloofsbrieven, als bedoeld in artikel 6 van het Reglement van Orde gemeenteraad Oirschot per 8-6-2023 en deze commissie te belasten met het onderzoek naar de toelaatbaarheid van mevr. Langens-Brooimans als lid van de raad en het onderzoek naar de benoembaarheid van dhr. Vervoort en dhr. Poos als burgerraadslid;
    2. Mevr. E.G.H. (Esther) Langens-Brooimans toe te laten als lid van de raad.

  13. 6.A.7

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    Het Tam Omgevingsplan 'Oranjestraat 40c Steenfortseweg 2e’ met identificatienummer: NL.IMRO.0823.TAMMIORANJESSTRAAT-ONTW ongewijzigd vast te stellen zoals voorgesteld in de bij dit besluit behorende stukken.

  14. 6.A.8

    Aan de raad wordt voorgesteld:


    1. dhr. J.H.A. (John) Vervoort en dhr. L.T.J. (Lars) Poos te benoemen als burgerraadslid. 
    2. Mevr. Langens (Dorpsvisie) en mevr. Sollewijn Gelpke-Uppelschoten (VVD) aan te wijzen als lid van de raadswerkgroep Omgevingswet.

  15. 6.B
    Bespreekstukken (wel debat verwacht tot besluitvorming)
  16. 6.B.1

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1a. Af te zien van het aanleggen van een ovonde als oplossing voor de rotonde Lidl.
    1b. In te stemmen met het aanleggen van een nieuwe rotonde als oplossing voor de rotonde Lidl.
    2a. In te stemmen met het herinrichten van het parkeerterrein ter hoogte van de Lidl (tussen de Kempenweg en de Cantorij)
    2b. Het voor het herinrichten van dit parkeerterrein benodigde uitvoeringskrediet van € 240.000,- beschikbaar te stellen.
    3. In te stemmen met de bijgaande begrotingswijziging 107 voor het onder 2b genoemde investeringskrediet.

  17. 6.B.2

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. De tweede bestuursrapportage vast te stellen en daarmee ook in te stemmen met de afwijkingen op de budgetten;
    2. de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.

  18. 6.B.3

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de raad voor:


    1. In te stemmen met de ‘Nota zienswijzen en ambtshalve wijzigingen ontwerpbestemmingsplan ‘Buitengebied, herziening St. Jorisstraat, Langereijt 21 en Schansstraat’;
    2. Het bestemmingsplan 'Buitengebied, herziening St. Jorisstraat, Langereijt 21 en Schansstraat' met identificatienummer: NL.IMRO.0823.BPBGSTJORLANGSCHAN-ONTW overeenkomstig artikel 3.8 Wro gewijzigd vast te stellen zoals voorgesteld in de bij dit besluit behorende stukken;
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen;
    4. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant te verzoeken om de vaststelling eerder te mogen publiceren.

  19. 7

    De raad sprak in mei 2025 over het ontwikkeltraject van raad en griffie. Een van de voorstellen van het ontwikkelspoor Training/opleiding/ontwikkeling is de training van voorzitters van raadsbijeenkomsten. Deze bijeenkomst is gepland op woensdag 10 september. De griffie vraagt bij de voorzitters specifieke aandachtspunten voor deze bijeenkomst uit, maar stelt ook prijs op input van het presidium.


    Tijdens de training zal in ieder geval aandacht zijn voor de volgende zaken:
    - Wat staat er in het reglement van orde over de rol van voorzitters?
    - Welke rol heeft de voorzitter bij de verschillende nieuwe werkvormen?
    - Welke stijl van voorzitten streven we na? Welke werkafspraken kunnen we daarover maken?
    - Wat verwachten voorzitters in de voorbereiding van de griffie?
    - Tips en tricks voor de voorzitter


    Vraag aan presidium
    Welke aandachtspunten heeft u voor de training van voorzitters van raadsledenbijeenkomsten op woensdag 10 september?

  20. 8

    De griffie stemt graag onderstaande zaken met betrekking tot de begroting 2026 met u af:


    Aanlevering en deadlines technische vragen
    De griffie heeft met de secretaris overlegd over de begroting 2026 en de volgende conceptafspraken gemaakt:
    Aanlevering begroting (publicatie op iBabs): donderdag 25 september 16.00 uur
    Deadline aanleveren technische vragen: maandag 13 oktober 09.00 uur
    Publicatie antwoorden op iBabs: woensdag 22 oktober om 16.00 uur


    Vraag aan presidium: stemt u in met deze deadlines?
    NB: technische vragen worden door de griffie verzameld in één document. Het is dus niet nodig om vragen in een sjabloon/format in te sturen (mag gewoon per mail). Wel helpt het als vragen kort, bondig, met verwijzing naar paginanummer, één voor één worden gesteld. 


    Moties en amendementen
    De griffie adviseert desgevraagd over concepten van moties en amendementen. De griffie reserveert hiervoor tijd in de agenda op woensdag 5 en donderdag 6 november. Wie voor woensdag 5 november 12.00 uur een advies vraagt, ontvangt gegarandeerd voor donderdagmiddag 16.00 uur een advies van de griffie.
    Tijdig kunnen beschikken over moties en amendementen komt ook het verloop van de raadsvergadering ten goede. De griffie stelt daarom voor de volgende deadlines te hanteren voor het aanleveren bij de griffie.
    Deadline aanleveren moties en amendementen bij de griffie: maandag 10 november 12.00 uur
    Deadline publicatie op iBabs: maandag 10 november 14.00 uur


    NB: na de deadline worden door de griffie geen wijzigingen meer aangebracht in moties en amendementen en worden ook geen mede-ondertekenaars en logo's meer toegevoegd. Wie na maandag 11 november 12.00 uur nog een amendement of motie wil mede-ondertekenen, kan dat dinsdag ter vergadering doen door zijn/haar naam bij te schrijven.


    Opzet begrotingsvergadering
    In de afgelopen jaren is de opzet van de begrotingsvergadering steeds dezelfde geweest. De griffie stelt hierin slechts kleine wijzigingen voor:


    - Vragenhalfuur, opening, vaststelling agenda
    - Eerste termijn fracties: 5 minuten per fractie, waarin amendementen en moties worden aangekondigd (totaal: 30 minuten)
    - Amendementen en moties: voorzitter leest amendementen en moties voor na afloop eerste termijn (10 minuten)
    - Reactie college: Het college reageert op de eerste termijn van de fracties en brengt tevens advies uit over amendementen en moties. Het college heeft hiervoor 35 minuten beschikbaar, te verdelen over de portefeuillehouders.
    - Schorsing: om te overleggen, circa 15 minuten
    - Debat over moties en amendementen: dit verloopt per amendement of motie. In totaal circa 60 minuten
    - Stemming over amendementen, voorstel en moties


    Vraag aan presidium: stemt u in met deze opzet?

  21. 9

    Raadsbijeenkomst 20 mei
    Bomenverordening (richtinggevend)
    Volkshuisvestingsprogramma (beeldvormend en richtinggevend)


    Raadsbijeenkomst 27 mei
    Scenario's herbestemming Deken Frankenstraat 3 (beeldvorming)
    Versterking eigen organisatie (beeldvorming)


    Raadsbijeenkomst 3 juni
    Inspreekmoment ( een inspreker over principebesluit fusie Best-Oirschot, raadsvergadering 1 juli)
    Scenario's herbestemming Deken Frankenstraat 3 (richtinggevend debat)
    Toekomstbestendige jaarwisseling (debatnotitie)


    Raadsvergadering 10 juni
    Vragenhalfuur: waren al deze vragen geschikt voor het vragenhalfuur?
    Verordening jeugdlintje
    Beleidsplan Geldzorgen 2025-2028 en verordening participatieregeling 18+
    Zienswijze conceptbegrotingen gemeenschappelijke regelingen
    Burap I


    Raadsbijeenkomst 18 juni
    Oordeelsvorming principebesluit herindeling Best-Oirschot
    Opmerking griffie: er zijn voor dit debat behoorlijk wat debatpunten aangedragen waarover eigenlijk weinig verschil van inzicht bleek te bestaan tijdens het debat. Het waren ook zeker niet allemaal punten waarover een fractie een mogelijk amendement of motie overwoog, terwijl dat in beginsel wel de opzet van oordeelsvorming is. Hoe kijkt het presidium hiernaar?


    Raadsvergadering 24 juni
    Vragenhalfuur: waren al deze vragen geschikt voor het vragenhalfuur?
    Jaarstukken 2024
    Koersnota 2026


    Raadsvergadering 1 juli
    Vragenhalfuur: waren alle vragen geschikt voor het vragenhalfuur?
    Principebesluit bestuurlijke fusie Best-Oirschot
    Motie vreemd: 'Leefbaarheidssubsidies 2025'
    Motie vreemd: Versnellen Woningbouw

  22. 10

    • Raadsinformatiebrieven
    • Raadsvragen
    • Moties
    • Toezeggingen
  23. 11

    Mevr. Leermakers: overdrachtsdocument vanuit de organisatie rondom de verkiezingen